Lysá hora jako nejvyšší vrchol našich Beskyd je tradičním cílem nejen pěších turistů, ale také cyklistů. Pravdou je, že vyškrábat se na takto výrazný vrchol vrchol už dá pořádně zabrat a proto může být zajímavou variantou pro méně zdatné cyklisty využití elektrokola.
No a pokud jste ubytování na hotelu Sepetná, pak tak v rozsáhlé nabídce místní půjčovny najdete kromě dalších (elektro)vozítek také několik typů elektrokol, které vám výjezd na Lysou usnadní – případně vám zprostředkují zážitek, který by pro vás byl bez elektrokola nedostupný.
Důležité je však vědět, jak se vlastně na Lysou horu „kolmo“ dostat. Rozhodně se nevyplatí kopírovat běžné turistické trasy, protože ty obsahují některé prudké pasáže s vystouplými kameny a cesta po nich je v podstatě nemožná (pokud ovšem nejste vyloženě příznivce enduro a downhill cyklistiky). Druhým problémem jsou samozřejmě mraky turistů, které denně na Lysou míří a některé úzké pěšinky míjení chodců a cyklistů znemožňují.
Ideální je tedy vyrazit ze Sepetné po modré značce k Albínovu náměstí, ze kterého je nutno se vydat po turisticky neznačené cestě až ke skautské mohyle Ivančeně, kde sice na chvíli zkřížíte svou cestu s turisty, abyste se obloukem opět po neznačené cestě dostali až k rozcestníku „Zimný„. Od něj se napojíte známou na asfaltku vedoucí na Lysou.
Na Lysé je k dispozici nabíječka elektrokol a je vhodné si zkontrolovat, kolik energie vám ještě zbývá. Z Lysé hory budete už nyní jen klesat, což je tak nějak logické, ale na několika místech se ještě přece jen můžete setkat s tím, že vrstevnicová cesta bude pár desítek metrů stoupat. Pokud byste měli kolo úplně vybité a byli nuceni jet bez „štávy“ pak věřte, že hmotnost kola, odpor motoru a širokých pneumatik vám jízdu byť do mírného kopce v podstatě znemožní. Bez pomoci elektromotoru lze sice sjíždět, ale i na rovnice je vhodné zapínat režim ECO, který pomáhá natolik, že vyvíjíte na takto težkém stroji sílu jako na normálním kole.
Nicméně, pokud jste stoupali po navržené trase a nespoléhali se na motor až přespříliš (tedy nezapínali jste režimy sport či turbo víc než je nutné), pak by vám měla energie stačit k návratu na základnu, tedy hotel Sepetná.
V případě, že jste modifikovali trasu jako já, když jsem zvolil průjezd kolem hotelu Bezruč a následně se trápil na po zelené turistické značce, kde jedete chvílemi v podstatě korytem plným velkých volných kamenů a pomoc elektromotoru je nutná a ještě si třeba přidáte několik zajížděk, pak je možné že na vrcholu Lysé, už vám bude blikat poslední dílek energie a je vhodné baterii dobít, což samozřejmě platí, pokud máte naplánovaný nejen sjezd na základnu, ale ještě další pohyb po Lysé hoře.
Samotná cesta z Lysé je pěkným adrenalinovým sjezdem. Nejdříve sjíždíte opět po kvalitní asfaltu, na Zimném zabočíte na lesní cestu, kde doslova prodíráte borůvčím a pak vás od Kobylanky čeká dlouhé adrenalinové klesání, při němž rychlost jízdy bez problému stoupne až na 50 km/h takže v zatáčkách posypaných štěrkem je nutno dávat obzvlášť pozor.
Pozor si taky musíte dávat na správné odbočky, pokud chcete opravdu pokračovat lesem kolem Čupelu, směrem na Muchovice, Mazák a následně po krkavčí stezce zpět k Sepetné, přičemž v poslední fázi ještě minete lanové bludiště Opičárna. Když si pozor nedáte, lehce minete odbočku a příjemná jízda vás dostane až k vyhlídce na okraji přehrady Šance, což je mimochodem pohled který také stojí za to. Následně se opět můžete napojit na krkavčí stezku, anebo zamířit do Beskydského pivovárku v Ostravici, kde vás překvapí obrovská nabídka různých druhů piva. U pivovaru máte opět možnost dobít elektrokolo, abyste si prodloužili výlet třeba ještě směrem na Staré hamry nebo už jen dojeli na základnu.
Celá tato trasa je velmi pestrá. Nejdřív vás samozřejmě čeká stoupání, ať už dlouhé a pozvolné, nebo prudší, a v druhé části výletu dlouhý sjezd. Setkáte se s kvalitním asfaltovým povrchem, zpevněnými lesními cestami ze strusky, občas narazíte na štěrk a šotolinu. Část výjezdu povede udusanou travnatější cestou, v jednom úseku vás čeká průjezd borůvčím. Komu by to nestačilo, může využít úseky s množstvím volných či vystouplých kamenů.
To, že pojedete na vrchol elektrokolem neznamená, že vám to dá Lysá hora úplně zadarmo. Šlapat je nutné i na elektrokole a budou úseky, kdy se i zapotíte. Sílu elektromotoru můžete podle vlastní kondice regulovat, nikde není dáno, že se musíte na horu dostat s minimálním vlastním zapříčiněním.
Konec konců, elektromotor vám umožní jet, tam kde byste normálně horské kolo tlačili
nebo jet svižně tam, kde ztěžka oddychovali.